Isnin, 18 Jun 2012

RAHSIA BUSINESS ORANG CINA (1) - PAU AHMAD

BICARA SOAL MAKAN

jalan jalan cari makan
apa nampak semua nak ditelan
ambil berat halal dan haram
tanda anda seorang islam beriman


Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.”
(Surah Al-Baqarah, Ayat 168)

Petikan dokumentari di NTV7 dalam bahasa cina  sekitar November 2009.

"Nak berjaya dalam business makanan kat Malaysia ni simple ja ...kena produce produk yang dapat sijil Halal.

Kalau tak rugila.coz penduduk sini ramai Islam dan sentiasa cari produk halal.

Kenapa guna Ahmad ? senang nak ingat dan nama tu nama islam " Lagipun Ahmad tu nama dirver saya ...

Jangan MARAH AAAA , nanti ke jual .

Untungnya tinggal di Malaysia ni . Berbilang budaya, bangsa dan agama. Pelancung asing yang datang pula pasti puas hati dapat menikmati pelbagai juadah yang berbeza identiti mengikut bangsa.

Bangsa Melayu pula memang terkenal dengan Halal Haram pasal makanan ni. Malangnya pada masa yang sama kita terlalu mengambil mudah soal ini. Tidak hairanlah, baru baru ini ada sebuah restoran milik peniaga cina yang menjual Yong Tau Fu terletak berhampiran Ampang Point yang diserbu oleh pihak berkuasa mendapati positif megnadungi protein babi. Restoran ini dikhabarkan telah beroperasi lebih 20 tahun dan ramai pelanggannya adalah orang islam. Info detail KLIK

Negara perlu lebih ramai pengusaha makanan tempatan Islam Bumiputera yg boleh hasilkan produk berkualiti yang dijamin halal. Buat masa sekarang kebanyakkan produk yang mendapat status halal di Malaysia memang pengasasnya orang Cina.

MENCARI YANG HALAL DAN TOYYIBAN ITU FARDHU AIN




Lebih 70 peratus pengeluar makanan adalah orang bukan Islam. Inilah akibatnya apabila umat Islam tidak menjadi pengeluar, semata-mata menjadi pengguna. Memang sukar untuk kita mendapatkan sumber dan makanan yang benar-benar halal jika umat Islam tidak menguasai ekonomi.
Pelbagai strategi digunakan termasuk memperalatkan atau memberi nama berbunyi Melayu (Islam) dan mempergunakan pekerja Melayu (terutama Indonesia). Hak mereka sebagai seorang Islam, misalnya untuk bersolat, langsung tidak pedulikan.

Contohnya PAU Ahmad

Company Name : P. A. FOOD SDN. BHD. KLIK
Company Number : 255451 – U

List Of Officers
1. 400711-08-5382 LOI NGIK YENG DIRECTOR
2. 420215-08-5111 DING LIENG CHIN DIRECTOR
3. 620424-08-5413 DING HONG SING DIRECTOR
4. 691209-10-6312 SEE SIEW CHOO LS0001940
5. 750403-14-5494 NG GEOK LIAN LS0007155


pau-ahmad


P/S :Apa pun , Pau Ahmad ini memang telah disahkan HALAL  oleh JAKIM -Harap maklum.

Artikel Dr Mark Hyman (7 Jan 2011), pakar perubatan dan penulis hebat, makan minum di rumah boleh menyelamat dan memanjangkan nyawa berbanding makan di luar.

Dalam siri Food Revolution, Jamie Oliver mengatakan, kita sedang mendidik generasi akan datang yang tidak akan mengenal sayur, buah dan tidak tahu memasak. Katanya lagi, "I believe the most important and the most powerful tool you have to change your health and the world is your fork".

Menurut Hyman, kanak-kanak yang mendapat makanan cukup bersama keluarga lebih berjaya atau mendapat keputusan baik di sekolah dan hubungan kekeluargaan lebih akrab.

Untuk memulakannya, Hyman menasihatkan kita semua supaya masak dan makan di rumah dengan memeriahkan dapur. Penuhi dapur dan peti sejuk dengan buah tempatan dan makanan segar dan mengurang makanan manis dan berlemak.

Menurut Hyman, kanak-kanak yang mendapat makanan yang cukup bersama keluarga lebih berjaya atau mendapat keputusan baik di sekolah dan hubungan kekeluargaan lebih akrab. Selain itu, penyelidikan menunjukkan 42 peratus kurang berkemungkinan untuk minum arak, 50 peratus kurang merokok atau mengambil ganja, 66 peratus kurang merokok.

artikel penuh di http://ridhuantee.blogspot.com/2012/06/agenda-ultra-kiasu-melalui-makanan-dan.html
P/s : Harap dapat beri komen yang membina....

Tiada ulasan:

Arkib Blog

Catatan Popular